"Bäbisen" 2 månader igår

Faderskapspapperet blev påskrivet och sen passade vi på att gå på Cecil och fika..
Riktigt mysigt å va alla 4, händer ju inte ofta att vi får med oss Roger heller ;)
Lillasyster fick för en vecka sen namnet Towa men det va först igår vi bestämde att det ska
stavas med w.
 
Skiljer en del bara pga stavningen faktiskt..
Tova är en svensk variant av danska namnet Tove. Är även ett hebreiskt namn.
Betyder "den sköna" på fornnordiska. Antal kvinnor med namnet i Sverige 2011 låg på 2877 st
Towa däremot kommer från kina och vad det betyder där har jag inte en aning om ;)
Antal kvinnor med namnet i Sverige 2011 låg på 293 st.
Dessutom verkar dom ha 2 olika namnsdagar om det nu stämmer.
Nåja, stavningen till trots så tror jag att hon faller under betydelsen "den sköna" iallafall ;)
 
Towa har iallafall hängt med några år då Theo ev. skulle fått det namnet om han blitt en tjej.
Ottilia kommer hon ju få som andranamn och det har hängt med (för mig iallafall), 
ända sedan jag hörde det för första gången, 2 år innan Theo kom till världen.
Det va faktiskt av samma person som hon "får" namnet av nu, dvs den som hjälpte henne till världen :)
Sen kommer det troligtvis att komma ett tredje namn men vilket vi ska ta är ännu ej bestämt.
 
Det här med namnet har för mig vart lite ångest denna gången...
Är så när man står mellan två speciella namn..Om vi inte redan hade haft förslag sen innan dock, så hade det nog inte vart så svårt att hitta nått..
Finns många fina namn och är riktigt roligt att googla, läsa tidningar och få veta släktnamn.
Lärde mig att själva Selma Lagerlöf heter Ottilia i andra namn ;)
Dock har Lillasyster och Bäbisen funkat fint och härhemma så kallas hon fortfarande oftast nått utav dem :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0